Állásukkal játszanak a facebookozók
Egy dühös vagy sértő bejegyzés, és könnyen a bíróságon találhatjuk magunkat. Nem árt kétszer is meggondolni, hogy mit osztunk meg a különböző közösségi oldalakon. Interjú.
Elég egy meggondolatlan megjegyzés, és máris repülhet az elégedetlenkedő alkalmazott. A július 1-jével hatályba lépő új Munka törvénykönyve kimondja, hogy a munkavállaló munkaadója jó hírnevét, gazdasági érdekeit nem sértheti vagy veszélyeztetheti, és ezt kiterjeszti a munkaidőn kívüli időszakra is. Vagyis nemcsak az irodában, hanem otthon, a négy fal között sem tanúsíthatunk olyan magatartást, amely alkalmas munkáltatónk helytelen megítélésére. A rendelkezés tehát úgy is értelmezhető, hogy a munkavállaló nem írhat és oszthat meg semmi sértőt, például a közösségi oldalakon, különben a munkáltató szankciót alkalmazhat. Az új szabályozásról és az alkalmazottakra leselkedő "veszélyekről" Jóri András volt adatvédelmi biztost kérdeztük.
Mi fog szerepelni az új Munka törvénykönyvében?
Sajnálatos módon nincs összhang az új Munka törvénykönyve és a január 1-jétől hatályos új adatvédelmi törvény között. A Munka törvénykönyve ilyen szempontból "megengedőbb", mert kifejezetten lehetővé teszi a munkavállalók munkáltató általi megfigyelését, ami az adatvédelmi szabályokból nem következne automatikusan.
Miben lesz más, mint az eddigi adatvédelmi gyakorlat?
Az új törvény miatt gyökeresen át kellene alakulnia a gyakorlatnak. De az ún. Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) nem a Munka törvénykönyvét fogja alkalmazni, hanem a saját törvényét, így elképzelhetőnek tartom, hogy nagyon sok értelmezési nehézségre lehet számítani. Megjegyzem a bírói gyakorlat és az adatvédelmi biztosi gyakorlat korábban is eltért egymástól.
Mi számít a „munkáltató gazdasági érdekei és jó hírneve megsértésének"? Mibe futhatnak bele az óvatlan, közösségi oldalakon aktívan tevékenykedő munkavállalók?
Ennek évtizedek óta kialakult gyakorlata van. A gazdasági érdek esetében "veszélyeztetésről" beszélünk, azaz nem kell, hogy konkrét sérelem bekövetkezzen. Ilyen lehet az üzleti titok kiszivárogtatása vagy hátrányos megjegyzés tétele valamelyik ügyfélre. Utóbbi egyben a jó hírnév megsértésére is példa. Más tagállamokban már konkrét jogesetek vannak, a leggyakoribb példa, ha a munkahelyéről negatívat állít egy munkavállaló.
A munkáltató a magánszféránkat is ellenőrizheti a közösségi oldalakon?
Nem. A magánszférát jogszerűen nem ellenőrizheti a munkáltató. A munkavállalónak kártérítési igénye is keletkezhet. Erre egyébként az én adatvédelmi biztosi időszakom alatt is volt példa. Néhányan azért nyújtottak be panaszt, mert a munkáltató tárolta róluk a GPS-információkat. Akkor ezt állásfoglalásomban el is ítéltem. Ugyanez vonatkozik az új szabályozásra is. A törvény rögzíti, hogy a magánszférát nem ellenőrizheti a munkáltató. A gyakorlatban az lesz a jogi kérdés, hogy hol vannak a magánszféra határai.
Előfordulhat, hogy kirúgják a munkavállalót azért, mert a munkáltató számára nem tetszőt posztolt a közösségi oldalra?
Ez nagyon gyakori, sőt sok esetben a bíróság jogszerűnek is találja ezeket. Minden eset önálló jogi elemzést igényel. Természetesen itt az is kérdés, hogy ellenőrizhetők azok az adatvédelmi szabályok, amelyek a munkáltatókat korlátozzák ilyen esetekben. Nemrég Németországban is elfogadtak egy ilyen szabályt. Épp a vendégem volt a német adatvédelmi biztos; tőle kérdeztem: hogyan fogják ellenőrizni, hogy a munkáltató használt-e közösségi oldalt a leendő munkavállaló ellenőrzéséhez? Erre csak széttárta a kezét. Éppen ezért azt javaslom, a munkavállalók kétszer is gondolják meg, mit posztolnak.
Mit tanácsol? Mire figyeljenek oda a munkavállalók a közösségi oldalakon közzétett adataiknál, bejegyzéseiknél?
Az adatvédelmi beállításokra nagyon oda kell figyelni. Lehetőleg ne lehessen rákeresni az ismerősökre, a bejegyzésekre. Ahogy egy munkavállaló a magánszférájához nem tartozó ismerőst, munkatársat, ügyfelet vesz fel az "ismerősök" közé, kilép a magánszférája védelme alól. Ugyancsak nem szerencsés, ha megjelöli a munkahelyét. Más kérdés, hogy vannak kifejezetten szakmai közösségi oldalak. Ezek pont azt a célt szolgálják, hogy minél több adatot megosszunk szakmai pályafutásunkról, de ezeknél a magánéletre vonatkozó adatokat megosztani nem is szokás, illetve nem célszerű.
Szerző : Farkas Csilla
Forrás : FN24