Jövő nyártól indulhat a megtett úttal arányos díjfizetési rendszer.

 

A Széll Kálmán Terv 2.0 részleteiben is betekintést enged a lassan 10 éves huzavonára visszatekintő elektronikus útdíjfizetési-rendszer (ED) bevezetéséről. Mint írják, a közlekedésben érvényesülnie kell a használó fizet elvnek, amelyből finanszírozhatóvá válna a hazai úthálózat működtetése, és fejlesztése, ami a költségvetési egyensúlyt javítaná.

A jelenleg hatályos, időarányos használati díjas (e-matricás) tarifarendszer nem teszi lehetővé a fenti célok elérését ezért legkésőbb 2013. július 1-jétől bevezetik a használatarányos útdíjfizetést. Ennek nyomán éves szinten plusz 150 milliárd forintot vár a kormányzat. (Az első tört évben 75 milliárdot.)

A kategóriákat tekintve a személygépkocsi tulajdonosoknak a bevezetést követően az első fél évben megmaradna az időarányos fizetés (e-matrica), majd ezt követően önkéntes alapon lehet csatlakozni az e-útdíj rendszerhez. Akiknek azonnal így kell majd fizetni a 3,5 tonna feletti járművekkel közlekedők.

A tervben arról is rendelkeznek, hogy május 31-ig rendezik az eszközök beszerzésével, működtetésével és a tanácsadással kapcsolatos közbeszerzési eljárások megindítását és június 30-ig megszabja melyik szervezet lesz a rendszer felelőse.

Egy kiskaput is hagy a tervezet, miszerint ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható. Mi lehet ez?

Azt is közlik, hogy lehet behajtási díj („dugódíj") EU-s forrásból Budapesten, fővárosi forrásbevonással, és arra számítanak ,hogy az ED-vel egyidejűleg 2013. július 1-jétől üzemelhet.

 

Szerző : D.P.

Forrás : Hir24

Keresés