Jelentősen átírná az idei költségvetést Matolcsy György egy pénteken beterjesztett módosító javaslattal. A nemzetgazdasági miniszter által benyújtott módosítás 145 milliárd forinttal emelné meg a büdzsé kiadási és bevételi oldalát egyaránt, így első ránézésre nem változna a költségvetés hiánya. A javaslatot véleményező Költségvetési Tanács viszont arra figyelmeztet, hogy több okból is növekedhet az eredményszemléletű deficit, ami kettős kockázattal fenyeget: elvétheti a kormány az idei 2,5%-os hiánycélt és az adósságszabály teljesülése is veszélybe kerül. A mostani javaslatnak és annak esetleges parlamenti megszavazásának több fontos üzenete is lehet a jövőre nézve.
Lényeges átrendezés
Saját céljai elérését - a hiány- és államadósság csökkentését - veszélyezteti a kormány egy pénteken beterjesztett, 2012-es költségvetést érintő módosító javaslattal. A nemzetgazdasági miniszter által pénteken benyújtott módosítás 145 milliárd forinttal növelné az idei költségvetés bevételi és kiadási oldalát. Ennek keretében három bevételi, kilenc kiadási, hat támogatási jogcímen, összesen hét fejezetnél az előirányzatok összegét megváltoztatja.
A módosítás lényege, hogy a kormány a bevételi oldalon az áfabevételek valamint az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek megemelésével fedezi az uniós források lehívását segítő önerőalap felállítását, a PPP-szerződések kiváltásának költségeit, valamint a normatív támogatások növelésének kiadásait. A kormány szerint a módosításra a finanszírozási és szabályozási problémák haladéktalan rendezése érdekében van szükség. Az indoklásban hangsúlyozza, hogy "a módosítások a hiányt nem befolyásolják és a törvényjavaslat összhangban van a kormányprogram költségvetési célkitűzéseivel". (Az önerőalap felállítását és a PPP-szerződések kiváltását két héttel ezelőtt jelentette be a kormány, akkor 65 milliárd forintnyi plusz kiadást vállalt be.)
Céljaival megy szembe a kormány
Nem éppen ezt állapította meg a Költségvetési Tanács a módosításhoz csatolt véleményében. Miközben a Tanácsnak a hitelesség és a végrehajthatóság szempontjából nem voltak alapvető ellenvetései a javaslattal szemben, addig több fontos tényezőre is felhívta a figyelmet:
1. Várakozásaik szerint az idei évben a makrogazdasági folyamatok sokkal rosszabbul alakulhatnak annál, mint amivel a kormány tervezett, ezért a várakozásoktól jelentősen elmaradhatnak a költségvetés bevételei. A KT ebben a környezetben minden kiadásnövelést kockázatosnak tart, ezért további módosításokat javasol.
2. A módosítások ugyan pénzforgalmi szemléletben semlegesek, de az uniós, eredményszemléletű módszertan szerint számolt deficitet növelik és ezzel nő annak a kockázata, hogy a kormány nem tudja teljesíteni az idei évre kitűzött 2,5%-os hiánycélt.
3. Az intézkedések hatására várhatóan kismértékben növekszik a 2012-es államadósság, igaz továbbra is csökkenő pályán marad. Emellett növekszik az adósságszabály megszegésének kockázata is a KT szerint. Egyenesen arra figyelmeztetnek, hogy előre nem látható, kedvezőtlen események bekövetkezése esetén veszélybe kerül az adósságszabály 2012-es teljesülése. Ebben az esetben a kormány felhasználhatja finanszírozási tartalkait.
A Tanács véleményében kifogásolja, hogy a kormány nem csatolt háttérinformációt a módosítások számszaki levezetéséről, nagyságrendjükről és alátámasztottságukról.
Ez így nem lesz rendben
A 145 milliárd forintos bevételnövekedésből 98,4 milliárd forint származik az áfabevétel megemeléséből, ez pedig a korábban elfogadott áfavisszautalási határidő növelésére vezethető vissza (a visszautalási határidő bizonyos esetekben 45 napról 75 napra nőtt). Az állam ugyanis tovább "ül" a vállalkozások pénzén, ami javítja ugyan a pénzforgalmi szemléletű egyenleget, ám a visszatérítési szabályok változása következtében a KT szerint az eredményszemléletű áfabevételek lényegében nem változnak. A fedezet másik része, hogy a kormány már 47 milliárd forinttal magasabb bevétellel számol az állami vagyonnal kapcsolatos bevételekből (frekvenciaértékesítésből eredő többletbefizetés, valamint a terven felüli osztalék befizetések hatása). Ezt a többletbevételt azonban el is viheti a Nemzeti Eszközkezelő ingatlanvásárlási keretének növelése. Összességében a Költségvetési Tanács azt állapította meg, hogy eredményszemléletben jelentősen kisebb többletbevétel keletkezik.
A Tanács a kiadási oldal növelését is kockázatos lépésnek tartja, így például az uniós fejlesztéseknél az önerőalap 50 milliárd forintos tételét.
Mit üzen a mostani módosítás?
A pénteken ismertté vált költségvetési módosító javaslatnak több üzenete is van. Egyrészt azt mutatja, hogy a Költségvetési Tanács - többek között az MNB és az ÁSZ segítségével - megalapozottabb véleményt tud mondani a módosító javaslatokról. A kérdés ezek után, hogy a kormány mennyire veszi komolyan ezeket a figyelmeztetéseket.
Másrészt ugyanakkor arra is utal a mostani módosítás, hogy a kormány fiskális politikája továbbra is kiszámíthatatlan. Ezúttal ugyanis lényegében egy közel 150 milliárd forintos egyenlegromlást hajt végre az idei költségvetésben, miközben az áprilisi konvergencia programban épp ekkora egyenlegjavítást tervezett be annak érdekében, hogy Magyarország megússza az uniós pénzügyi szankciókat (például ennek keretében került már július elsejétől bevezetésre a telefonadó).
Harmadrészt nem mindegy, hogy a módosító javaslat mekkora lyukat üt az idei költségvetésen. Ha ugyanis a módosítások 3% fölé viszik a 2012-es költségvetés uniós módszertan szerint számolt hiányát, akkor Magyarország jövő tavasszal nem fog kikerülni a túlzott deficit eljárás alól. Pedig a június 22-i uniós pénzügyminiszteri döntés után ezt mindenki szinte biztosra vette. Az azonban csak az első lépés volt, arra is szükség van, hogy a kormány a hiánycsökkentés útján maradjon. Ez a javaslat azonban nem éppen erre utal.
Forrás : www.portfolio.hu