Milyen a jó gumi, hogyan tároljuk? Tanácsok és tévhitek

     Szerencsére már-már közhelyszámba megy, hogy télen télit, nyáron nyárigumit érdemes használni, de nem árt picit jobban összebarátkozni az abronccsal.

Fontos, hogy ne zsákban tároljuk a kereket, jó, ha éri a levegő !

Felni nélkül van a legjobb dolguk a gumiknak !

     Nem is olyan régen még fogalmunk sem volt arról, hogy másféleképp is osztályozhatók az autógumik, mint radiál vagy diagonál. A nyolcvanas évek elején itthon kevesen tudták, hogy létezik egyáltalán téligumi, aztán a rendszerváltozást követően - minden mással egyetemben - ezt is megkaptuk a kapitalizmustól. Megtanultuk, hogy télen, hidegben télit, nyáron, melegben nyárigumit érdemes használni, mert az egyik erre, a másik pedig arra alkalmas. Tisztában vagyunk azzal, hogy általában nyárival is lehet télen közlekedni, "csak" nem biztonságos, hiszen alacsony hőmérsékleten veszít a tapadásából, nő a fékút, jeges-havas utakon meg esetenként lehetetlen vele megoldani a lágyabb komponensű téligumival jobb eséllyel megoldható szituációkat.

     Az sem rejtély a többség számára, hogy a téli abroncsok szerkezetüknél, anyaguknál fogva magasabb hőmérsékleten jobban kopnak, illetve többletfogyasztást is eredményez a "fölösleges" használatuk. Sokan az egész kérdéskört költségvonzatilag és bizony önfejűen fogják fel: nem cserélnek gumit, ezen akarnak spórolni, nem látják be, hogy a hideg hónapokban tényleg biztonságosabb a téli, aztán egy részük később meglepődik: tényleg jó lett volna. Egyesek esküsznek a négyévszakos gumira, ami az ellene érvelők szerint pont semmire nem - elég - jó. A legbölcsebbek extrém időjárási viszonyok közt lehetőleg nem ülnek autóba, így óvják saját testi épségüket, javaikat és mindenki másét.

      Három-négy szezon után érdemes cserélni egy nyári vagy téli garnitúrát, kivéve, ha az átlagosnál sokkal több kilométert tesznek bele, akkor ugyanis már hamarabb eljön a váltás ideje !

     A "7 fok alatt váltsunk téligumira", az "5 évig jó egy gumi" és a "4 mm-es profilmélység kell" közhelyeken kívül azért még egyebekre sem árt odafigyelni az abroncsokkal és tárolásukkal kapcsolatban. Az egyik ilyen, hogy miután a lecserélt gumikat hazafuvarozzuk, menetirányukat és pozíciójukat megjelölve betesszük a garázsba, felvisszük a padlásra vagy le a pincébe, nem ildomos a kapott zsákban őrizni, mert befülledhet, ami károsíthatja az abroncsot. Legalább a zacskó megnyitásával engedjünk szabad utat a levegőnek, hadd szellőztesse a gumit, amit - ha van, a felnivel együtt - tisztítsunk meg a rárakódott szennyeződésektől a raktározás előtt. Ez különösen a télikerekekre igaz, illetőleg a maró sóra.

Biztosan szólnak a szervizben, ha gond van a gumikkal, de magunk is figyeljünk az abroncsok állapotára - sok múlik rajtuk !

     Ha kerékdepóban pihentetjük a levetett gumikat, biztosak lehetünk abban, hogy a megfelelő bánásmódban részesülnek, de otthon is jó, ha a leszerelt kerekeket állítva, időnként átforgatva, a felnin lévőket egymásra fektetve tároljuk. Több helyen írják, hogy mivel a használaton kívüli gumi is veszít a nyomásból, emeljünk 0,5-1 atmoszférával, de a nonstopgumi.hu tulajdonosa úgy véli, elég a gyári érték, a kb. 2 baros nyomás. Szűcs Tamás szerint a legfontosabb, hogy hűvös helyen legyenek a gumik, víz érheti őket, csak a tűzveszélyes anyagoktól tartsuk őket távol.

     Ha szervizben cserélik a kereket, a szakemberek manapság már rendszerint közlik a tulajdonossal, ha a gumit nem érdemes, sőt nem szabad továbbhasználni. Átveszik, és gondoskodnak a megsemmisítésükről. Ugyanakkor mi is figyeljünk például az abroncs korára! Gyártási idejéről a gumi oldalfalán látható DOT-szám négy számjegye tájékoztat - amennyiben most valaki mondjuk akár 5206-ot olvas le róla (2006 decemberének záró hete), felelősséggel még akkor se tegye fel, ha különben újnak, sérülésmentesnek látszik a kerék. Erre persze akkor is ügyeljünk, ha olcsónak tűnő gumit szeretnének ránk sózni - a túltárolt, öreg, használt abroncs nem biztonságos.

     Elvileg már mindent tudunk, de agyunkban még ott motoszkál a nem éppen kétforintos kérdés: nem lehetne ezt az egészet mégiscsak megúszni egy négyévszakos garnitúrával? Szűcs Tamás szerint nem ajánlottak a "mindenre jó" gumik, az aktuális ADAC-teszt szerint pedig legfeljebb "még megfelelőek". Ha gyakran kell autóznia hóban és fagyban is, ne kockáztasson, továbbá gondoljon másokra is, és tessék téligumit használni! Nem lassít a gondatlan sofőr helyett, hólánc nélkül sokszor a sípályához sem visz fel, de életeket menthet pláne akkor, ha helyesen tároljuk, és nem nyüstöljük 3-4 szezonnál tovább.

Forrás : Kántor István

Keresés