Ritkán engedték érvényesülni a formatervezők és a mérnökök kreativitását a szocializmust építő államokban. Ezúttal a baráti országok legszebb autói közül válogattunk össze néhányat.
Amióta olvasóink úgy döntöttek, hogy 250 ezer forintból E30 helyett inkább Ezeröcsire vessük ki hálónkat, a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségében többet foglalkozunk a vasfüggönyön inneni autókkal. A keleti blokk formás négykerekűiből összeállítottuk szépségtoplistánkat, amely merőben szubjektív és a hozzászólások között bátran kiegészíthető, felülírható a személyes kedvencekkel.
8. Škoda 110 R. Nem lehetett nehéz meghívni vele egy csinos lányt Kevertre vagy Éva vermutra, akit aztán a Dunlop-licenc alapján gyártott biztonsági fékrendszerrel vagy a könnyített küllős kormánykerékkel próbált ágyba szédíteni a gavallér. Az autó akkor is maradhatott, ha eredménnyel járt: a sportmodell hátsó ülésén állítólag három gyermek is elfér. A csehszlovák kupéra a korabeli Autó-Motor 46 lóerőt és 145 km/órás végsebességet adott meg.
4. Tatra 603. A csehszlovák pártvezetés Tatrákban suhanva pihenhette ki a békeharc és a szocializmus építésének fáradalmait. A léghűtéses, V8-as 603 mindig elérhetetlennek tűnt számunkra, ezért is van ilyen előkelő helyen. A T 603 gyártása 1957-től 1975-ig folyt. Alaktényezője csupán 0,36, végsebessége 105 lóerős motorral elérte a 160 kilométer/órát.
3. Lada 1500 - VAZ 2103. A rothadó nyugat sajtótermékei az évszázad üzletéről cikkeztek, amikor a Szovjetunió autóipari minisztere megállapodást kötött a FIAT-tal az 1967-es Év Autójának megválasztott 124 licencgyártásáról. A mi gusztusunknak az összes hátsókerekes Lada arányos, csinos autó, de az aranyalmát a VAZ (Volga Avto Zavod - Volgai Autógyár) 2103-as típusának gurítanánk. Az ikerlámpás ezerötös csak töredékét teszi ki az összesen 17,4 millió hátul hajtó Ladának, de szívünknek ez a legkedvesebb. 1972-től 1983-ig készült 75 lóerős motorral. Szerkesztőségi autónk keresése elindult, egyszer talán megadatik nekünk, hogy 180-at mutasson benne az óra.
2. Moszkvics 408 Tourist Cabriolet. Magyarországon a lebutított formájú, magas építésű Moszkvics 2140 sosem közelítette meg a hasonlóan erős Ladák presztízsét. Eredeti Pininfarina-karosszériás elődje, a 408 elegánsabb és esztétikusabb autó volt. A legszebb belőle a sorozatban sosem gyártott kabrió. Ebből a típusból 1964-re készült el a nyitható tetős 408 Tourist, de az elvtársak elgáncsolták, a széles néprétegek sosem kabriózhattak vele a krími verőfényben.
1. Wartburg 313/1 Roadster. Lencsés Csaba kollégánk dobta be a 313/1-et, amely szerkesztőségünk favoritja lett. Még a 190 SL sem szebb nála. A Wartburgnál az alvázas alapkonstrukcióra rengeteg modell született, köztük ez a levehető keménytetővel vagy vászontetővel befedhető roadster. Az 50 lóerős, háromhengeres kétüteműből 140-es tempót lehetett kitaposni. Sokért nem adnánk, ha szívünk hölgyével megnézhetnénk Tihanyban, ahogy a vörös napkorong lebukik a klasszikus ívű motorháztető mögött.
Forrás : www.vezess.hu
Szerző : Szörényi András
http://www.vezess.hu/top_10/top_10_keleti_blokk/44426/